Με τη μεταφορά της πρωτεύουσας της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας στην Κων/πολη και τον εκχριστιανισμό του Ανατολικού Ρωμαϊκού κράτους, ο Χριστιανισμός καθιερώθηκε ως επίσημη θρησκεία της αυτοκρατορίας.
Τα ερείπια από τέσσερις βασιλικές της Αμφίπολης με διακοσμημένο δάπεδο καθώς και τα απομεινάρια ενός περίκεντρου ναού του 6ου αιώνα μ.Χ. μαρτυρούν την ακμή της πόλης κατά τη διάρκεια των πρώτων βυζαντινών χρόνων.
Η Σίρρα, με το νέο όνομα Σέρραι, εμφανίστηκε τον 5ο αιώνα μ.Χ. ως έδρα επισκόπου εξαρτημένη από τη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης. Μαζί με τη Θεσσαλονίκη, τη Βέροια, την Έδεσσα, τους Φιλίππους και τη Χριστούπολη (Καβάλα) άρχισε να παίζει σημαντικό ρόλο στα χρόνια της μεσοβυζαντινής περιόδου. Τον 6ο αιώνα ήταν μία από τις σπουδαιότερες πόλεις ...
Βασιλική: τύπος χριστιανικού ναού
Θέματα: Διοικητικές περιφέρειες Μελένικο: Βυζαντινή πόλη του 6ου αιώνα μ.Χ. Απέχει 15 χλμ. από τον Προμαχώνα. Το 1913 παραχωρήθηκε στη γειτονική Βουλγαρία.
Μολυβδόβουλλο: Μολύβδινη βούλα που σφράγιζε την αλληλογραφία αξιωματούχων και ιδιωτών.
Αχειροποίητη: Δεν κατασκευάστηκε από χέρι ανθρώπου αλλά από Θεία δύναμη. Μεσοβυζαντινή περίοδος: Η περίοδος από το 610 μ.Χ.-1204 μ.Χ.
|
375 μ.Χ. | Εισβολή των Ούννων στην Ευρώπη. |
395 μ.Χ. | Οριστική διαίρεση ρωμαϊκού κράτους σε ανατολικό και δυτικό. |
527 μ.Χ. | Ο Ιουστινιανός γίνεται αυτοκράτορας. |
Μολυβδόβουλλο του Αρχιεπισκόπου Σερρών Γεωργίου (9ος μ.Χ. αιώνας)
Εμπροσθότυπος: Σταυροειδές μονογράφημα. «Θεοτόκε βοήθει τω σω δούλω». Οπισθότυπος: «Γεωργή ο Αρχιεπισκόπου Σέρας». Πάνω από την επιγραφή φυτικό κόσμημα. |
|
8.3: Σέρρες-Από το χτες στο σήμερα, Δήμος Σερρών, 2001
|
Ερώτηση
Εκτός από το μολυβδόβουλλο, τη βυζαντινή εποχή υπήρχε και το χρυσόβουλλο. Τί άραγε να σφράγιζε και ποιοι το χρησιμοποιούσαν;
|
8.4:Σχέδιο του μηχανικού Νίκου Νικολάου, Νικολάου, Ν., (1964),Σκαπανείς της ιστοριογραφίας και προβλήματα της ιστορίας των Σερρών, Θεσ/νίκη. |
Η οχύρωση της πόλης των Σερρών πιθανότατα άρχισε την παλιοχριστιανική εποχή. Τα τείχη της πόλης κατεδαφίστηκαν και επισκευάστηκαν πολλές φορές. Το κάστρο των Σερρών τη βυζαντινή εποχή, είχε τρία αλλεπάλληλα τείχη, το εξωτερικό γύρω από το Βαρόσι, το δεύτερο τείχος στο Λόφο του Μηχανικού και το τρίτο με τους πέντε ...
To μοναστήρι της Παναγίας της Εικοσιφοίνισσας (Κοσίνιτσα) βρίσκεται σε μια απόκρημνη χαράδρα του Παγγαίου όρους στα όρια των νομών Σερρών και Καβάλας. Ιδρύθηκε το 450 μ.Χ. με τις προσπάθειες του Μητροπολίτη Φιλίππων Σώζοντα. Το όνομά του, σύμφωνα με μια εκδοχή, οφείλεται στο θαύμα της αχειροποίητης εικόνας της Παναγίας, η οποία έλαμπε και σκορπούσε φως «φοινικούν», δηλαδή κόκκινο (Εικών φοινίσσουσα). Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας πρόσφερε πάρα πολλά για τη διατήρηση της Ορθοδοξίας και ...
8.7. Χάρτης: (1992), Μακεδονία - 4.000χρόνια ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού,Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, σελ. 319 |
Ερώτηση Παρατηρώντας τον διπλανό χάρτη(κάντε κλικ για μεγέθυνση) τι συμπεραίνετε για την περιοχή του θέματος Στρυμόνα; Για ποιον λόγο άραγε οι βυζαντινοί αυτοκράτορες δημιούργησαν τον θεσμό των θεμάτων; |
Στο Σιδηρόκαστρο, πάνω στον απόκρημνο βράχο στο ύψωμα Κάστρο ή Ισσάρι βρίσκεται το βυζαντινό κάστρο. Η οικοδόμησή του άρχισε τον 7ο μ.Χ. αιώνα. Στα χρόνια του Ανδρόνικου Γ (1328-1341) ανακαινίσθηκε και πλαισιώθηκε με πρόσθετα αμυντικά έργα και πύργους.
Στην αντίπερα από το κάστρο όχθη του ποταμού Κρουσοβίτη βρίσκεται ο Πύργος του Ανδρόνικου.
Ήταν τετράπλευρος και είχε πιθανή αποστολή την παρατήρηση και εποπτεία της κοιλάδας ή ήταν κατοικία του εκάστοτε ηγεμόνα. Μετά την κατάληψη του Σιδηρόκαστρου από τους Τούρκους, η πόλη μετονομάσθηκε σε Ντεμίρ-Χισσάρ που σημαίνει στα τούρκικα Σιδερένιο Κάστρο...