α) «Ένεκα τούτου, οι φιλόμουσοι και πατριώ-ται πραγματευταί των Σερρών, οι διεξάγοντες το εμπόριον του βάμβακος, μεταξύ Σερρών, Βιέννης και Βαρσοβού, βαρέως φέροντες την οικτράν κατάστασιν των εκπαιδευτηρίων της πατρίδος των, συνελθόντες κατά το 1800 υπό την προεδρίαν του τότε Μητροπολίτου Κωνσταντίνου, εφιλοτιμήθη-σαν ώστε οικιοθελώς να επιβάλουν εξαγωγικόν φόρον δύο παράδων, επί εκάστου φορτίου βάμβακος..».
Πέννας, Π., (1966), Ιστορία των Σερρών, Αθήνα, σ. 398....».
β) Στον Κώδικα της εκκλησίας του Αγ. Αθανασίου Εμμ. Παπά (1875-1926), σε συμφωνητικό του 1885, πληροφορούμαστε ότι: «...έκαστος ημών των υπογεγραμμένων και μη χωρικών, των καλλιεργούντων καπνά, υποχρεούται να αφήνει εις τον έμπορον, τον αγοραστήν του πράγματος ανά δέκα παράδες εις οκάν κατά το κατάστιχον του εμπόρου.......τα χρήματα τα οποία θα κρατεί ο
έμπορος εννοούνται εις χρήματα γερά ήτοι λίραν των εκατόν οκτών... κ.λπ.»
Σαμσάρης, Δ., (1970), Συμβολή εις την ιστορίαν της κοινότητος Εμμανουήλ Παπά, Σέρραι, σ. 34.».
Ερώτηση Στις ιστορικές πηγές φαίνεται ο ιδιαίτερος ζήλος των κατοίκων για την ίδρυση και λειτουργία σχολείων. Έχουμε σήμερα παρόμοιες συνεργασίες και πρωτοβουλίες; |