Τιμή στον κληρικό Παπασυναδινό
Το Χρονικό των Σερρών, στο οποίο οφείλουμε πολλές από τις ιστορικές πληροφορίες για την περιοχή μας, γράφτηκε από τον Παπασυναδινό που έζησε στις Σέρρες στο πρώτο μισό του 17ου αιώνα. Ξέρουμε πολύ λίγα πράγματα γι' αυτόν. Γεννήθηκε το 1600 στο χωριό Μελενικίτσι, δέκα χιλιόμετρα βόρεια της πόλης των Σερρών, όπου και εγκαταστάθηκε το 1615. Χειροτονήθηκε ιερέας το 1622 και άρχισε να γράφει το χρονικό του το 1642, όταν κατέφυγε στο χωριό του, λόγω του θανατηφόρου λοιμού που έπληττε ολόκληρη την Οθωμανική αυτοκρατορία από το 1641. Δεν γνωρίζουμε πότε πέθανε, αλλά σίγουρα αυτό συνέβη μετά το 1646, αφού το όνομά του αναφέρεται σε έγγραφο της μονής του Αγίου...
Το Χρονικό των Σερρών, στο οποίο οφείλουμε πολλές από τις ιστορικές πληροφορίες για την περιοχή μας, γράφτηκε από τον Παπασυναδινό που έζησε στις Σέρρες στο πρώτο μισό του 17ου αιώνα. Ξέρουμε πολύ λίγα πράγματα γι' αυτόν. Γεννήθηκε το 1600 στο χωριό Μελενικίτσι, δέκα χιλιόμετρα βόρεια της πόλης των Σερρών, όπου και εγκαταστάθηκε το 1615. Χειροτονήθηκε ιερέας το 1622 και άρχισε να γράφει το χρονικό του το 1642, όταν κατέφυγε στο χωριό του, λόγω του θανατηφόρου λοιμού που έπληττε ολόκληρη την Οθωμανική αυτοκρατορία από το 1641. Δεν γνωρίζουμε πότε πέθανε, αλλά σίγουρα αυτό συνέβη μετά το 1646, αφού το όνομά του αναφέρεται σε έγγραφο της μονής του Αγίου...
Τιμή στον κληρικό Παπασυναδινό
Το Χρονικό των Σερρών, στο οποίο οφείλουμε πολλές από τις ιστορικές πληροφορίες για την περιοχή μας, γράφτηκε από τον Παπασυναδινό που έζησε στις Σέρρες στο πρώτο μισό του 17ου αιώνα. Ξέρουμε πολύ λίγα πράγματα γι' αυτόν. Γεννήθηκε το 1600 στο χωριό Μελενικίτσι, δέκα χιλιόμετρα βόρεια της πόλης των Σερρών, όπου και εγκαταστάθηκε το 1615. Χειροτονήθηκε ιερέας το 1622 και άρχισε να γράφει το χρονικό του το 1642, όταν κατέφυγε στο χωριό του, λόγω του θανατηφόρου λοιμού που έπληττε ολόκληρη την Οθωμανική αυτοκρατορία από το 1641. Δεν γνωρίζουμε πότε πέθανε, αλλά σίγουρα αυτό συνέβη μετά το 1646, αφού το όνομά του αναφέρεται σε έγγραφο της μονής του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου κοντά στις Σέρρες που χρονολογείται από το έτος αυτό. Το χρονικό καλύπτει τα έτη 1598-1642 και μοιάζει με τα βυζαντινά χρονικά. Είναι γραμμένο στην απλή καθομιλουμένη ελληνική εκείνης της εποχής. Βέβαια χρησιμοποιεί και πολλά τουρκικά δάνεια που είχαν εισρεύσει στη διάλεκτο των Σερρών εκείνη την εποχή καθώς και αρκετούς τοπικούς ιδιωματισμούς. Θεωρείται ως πηγή πολύτιμων πληροφοριών για τη ζωή των υπόδουλων Ελλήνων κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας, τις σχέσεις τους με τους Οθωμανούς καθώς και την καταπίεση, τις αυθαιρεσίες και τις βιαιοπραγίες που συχνά ασκούνταν εις βάρος τους. Μπορούμε επίσης να αντλήσουμε πληροφορίες για τη λειτουργία των θεσμών τοπικής αυτοδιοίκησης των υπόδουλων ελληνικών πληθυσμών και την εκκλησιαστική τους οργάνωση. Το χρονικό ανακαλύφθηκε από τον Σπυρίδωνα Λάμπρου στη Μονή Κουτλουμουσίου στο Άγιο Όρος, στα τέλη του 19ου αιώνα.»
Απόσπασμα από το Χρονικό. Αρχείο Γ. Καφταντζή
Το Χρονικό των Σερρών, στο οποίο οφείλουμε πολλές από τις ιστορικές πληροφορίες για την περιοχή μας, γράφτηκε από τον Παπασυναδινό που έζησε στις Σέρρες στο πρώτο μισό του 17ου αιώνα. Ξέρουμε πολύ λίγα πράγματα γι' αυτόν. Γεννήθηκε το 1600 στο χωριό Μελενικίτσι, δέκα χιλιόμετρα βόρεια της πόλης των Σερρών, όπου και εγκαταστάθηκε το 1615. Χειροτονήθηκε ιερέας το 1622 και άρχισε να γράφει το χρονικό του το 1642, όταν κατέφυγε στο χωριό του, λόγω του θανατηφόρου λοιμού που έπληττε ολόκληρη την Οθωμανική αυτοκρατορία από το 1641. Δεν γνωρίζουμε πότε πέθανε, αλλά σίγουρα αυτό συνέβη μετά το 1646, αφού το όνομά του αναφέρεται σε έγγραφο της μονής του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου κοντά στις Σέρρες που χρονολογείται από το έτος αυτό. Το χρονικό καλύπτει τα έτη 1598-1642 και μοιάζει με τα βυζαντινά χρονικά. Είναι γραμμένο στην απλή καθομιλουμένη ελληνική εκείνης της εποχής. Βέβαια χρησιμοποιεί και πολλά τουρκικά δάνεια που είχαν εισρεύσει στη διάλεκτο των Σερρών εκείνη την εποχή καθώς και αρκετούς τοπικούς ιδιωματισμούς. Θεωρείται ως πηγή πολύτιμων πληροφοριών για τη ζωή των υπόδουλων Ελλήνων κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας, τις σχέσεις τους με τους Οθωμανούς καθώς και την καταπίεση, τις αυθαιρεσίες και τις βιαιοπραγίες που συχνά ασκούνταν εις βάρος τους. Μπορούμε επίσης να αντλήσουμε πληροφορίες για τη λειτουργία των θεσμών τοπικής αυτοδιοίκησης των υπόδουλων ελληνικών πληθυσμών και την εκκλησιαστική τους οργάνωση. Το χρονικό ανακαλύφθηκε από τον Σπυρίδωνα Λάμπρου στη Μονή Κουτλουμουσίου στο Άγιο Όρος, στα τέλη του 19ου αιώνα.»
Απόσπασμα από το Χρονικό. Αρχείο Γ. Καφταντζή